Zpráva 10. (9. - 13. 11.)
Co jsme tento týden probrali:
V českém jazyce jsme všemožně trénovali (asi nejvíc vedou u dětí kódy vět) určování slovních druhů a také hledání základních skladebních dvojic. Určit základní skladební dvojici ve větě dětem jde poměrně snadno, zato určování slovních druhů je pro některé stále velký problém. Začali jsme také novou kapitolu, která se jmenuje Slovensky a povídáme si v ní zatím o spisovné a nespisovné podobě našeho národního jazyka. Snažíme se tedy všichni používat spisovné výrazy. O Slovenské republice už jsme také něco zjistili a rozumíme i některým obtížnějším slovenským slovům.
V dílně čtení nám odprezentovaly předčtené knihy Laduška a Anička. Také jsme si kladli otázku před čtením a po čtení jsme zapisovali naše zjištění.
V matematice jsme se věnovali geometrii rovinných útvarů, rozdílům mezi kosočtvercem a čtvercem, kolmosti, úhlopříčkám a úsečkám a jejich velikostem. Neustále procvičujeme násobení i dělení. Tento týden jsme začali pracovat se zlomky a už umíme zlomek zapsat číslem. Také jsme zlomky znázorňovali na čokoládě, koláči i tyči a určovali jsme ve čtvercové síti u čtyřúhelníků, jak velká část je vybarvena určitou barvou.
V angličtině se věnujeme a budeme věnovat opakování prvních sedmi lekcí. Psali jsme druhý testík ze slovíček, tentokrát ze 7. lekce a nutno říci, že dopadl hůř než ten předchozí a to i přesto, že slovíčka byla pouze čtyři - najít - find, vpravo - on the right, pod - under (naše heslo), mezi - between. Hrajeme hry, ve kterých opakujeme slovíčka a opakujeme samozřejmě i gramatiku. Snažím se, aby děti v hodinách mluvily co nejvíce. Zkuste s dětmi prosím slovíčka trénovat, je to stěžejní pro další používání jazyka.
Ve vlastivědě jsme se "podívali" do všech českých pohoří a pracovali jsme při tom s mapou, ve které jsme je hledali a určovali jejich polohu vůči Praze. Další hodinu jsme téměř celou propovídali, protože jsme mluvili o půdě, zemědělství, o tom, co kdo doma pěstuje a dostali jsme se až k vegetariánství a veganství. :-)
Přírodověda byla také plná půdy a půdních druhů. Nechyběly ani pokusy s půdou. Jednu celou hodinu jsme zkoumali donesené vzorky půdy. Zjišťovali jsme, jakému půdnímu druhu se vzorek podobá, jaké obsahuje množství humusu a kolik vody propouští za určitou dobu. Toto téma jsme probrali i velmi prakticky - na školní zahradě s paní učitelkou Pézlovou děti zúrodňovaly půdu a sbíraly jablka. Všichni tedy zvládnou říct, co pomáhá půdě, aby byla více úrodná.
Ve výtvarce jsme se tento týden věnovali obrazům Vincenta van Gogha. Mluvili jsme trochu o jeho životě a zkoušeli jsme napodobit styl jeho malby krajiny. Díla jsou povedená, jen je budeme muset ještě dokončit.
Oslavili jsme narozeniny Lucinky, která jako všichni oslavenci dostala od dětí vymalovaného detektiva Vránu.
Moc chválím Míšu a Kubu, kteří splnili dobrovolný úkol od detektiva Vrány a naplánovali pro něj a jeho belgického kamaráda program na sobotu. :-) Zjistili také, že hlavním městem Belgie je Brusel, že Vránův kamarád se jmenuje Hercule Poirot, kterého vymyslela Agatha Christie.
Co nás čeká příští týden po dvou dnech volna:
Čj - kapitola Slovensky, slovní druhy, základní skladební dvojice, stavba slova
M - zlomky, dělení jednomístným číslem
Aj - lekce 8 - revision, opakování lekcí 1 - 7, další týden písemný test
Př - Minerální látky v živých organismech
Vl - Půda a zemědělství, Počasí a podnebí