Zpráva 13. (30. 11. - 4. 12. 2015)
Milí rodiče,
pokusím se shrnout, co jsme tento týden zvládli. Je toho hodně, tak snad bude vše srozumitelné. :-)
ČESKÝ JAZYK - začali jsme velkou kapitolu - vzory podstatných jmen, za pomoci slov středního rodu jsme si vzory odvodili a řekli jsme si, jak lze u slov určit jejich vzor. Se středním rodem většinou nebývá problém. Celý příští týden se mu budeme věnovat a intenzivně trénovat.
Zvládli jsme také napsat písemnou práci, která byla zaměřena na opakování látky ze třetího ročníku a na nově probranou látku (v podstatě jen slovní druhy a rozdíl mezi předponami a předložkami ve slovech). Výsledky se děti dozví v pondělí.
MATEMATIKA - Pořád se věnujeme písemnému dělení, ale také jsme tento týden rýsovali - zejména jsme se zaměřili na rozdíl mezi přímkou a úsečkou, na správný postup při rýsování, na zápis velikosti úseček, ale i na přesné měření. Také jsme stihli napsat písemnou práci, ve které jsem pomocí slovních úloh ověřovala schopnost použití všech čtyř základních početních operací a hlavně pochopení textu a jeho propojení s matematikou. To je pro některé děti nesmírně těžké.
ANGLIČTINA - Dokončili jsme lekci 9, ve které jsme se učili hlavně to, jak se zeptat, kolik něčeho někde je - How many xy are there in our classroom? A také to, jak na tuto otázku odpovědět. There is/ There are... V pondělí si napíšeme další mini kontrolní testík ze slovíček.
PŘÍRODOVĚDA a VLASTIVĚDA - Celý týden jsme se věnovali tématu VODA. V pondělí jsme v přírodovědě napsali opakovací testík z probraných témat VESMÍR a HORNINY + MINERÁLY. Děti při testu mohou používat jimi vypracované listy a pomůcky, které si mají zakládat do zelených desek. I přesto některé práce nedopadly podle mých představ. Proto jsem dětem nabídla na pondělí opravný testík. Domnívám se, že je zbytečné mít z přírodovědy špatné známky, zvlášť proto, že děti tolik baví a zajímá.
V pondělí jsme po testu testovali různé druhy pramenitých a minerálních balených vod. Děti si zahrály na degustátory a hodnotily chuť, vůni a celkový dojem z vody. Známkovaly vody jako ve škole. V celé třídě dostala nejvíce bodů voda z kohoutku. :-) U minerálek byly úžasné reakce dětí na chuť některých z vod. Většinou se ozývalo "fuj", "ble" a další citoslovce. Nicméně Vincentka je ve třídě oblíbená a děti zbytek dopíjí i o přestávkách. Další hodinu, ve středu, jsme probírali různá skupenství vody, která dětem nedělala problém.
Ve vlastivědě jsme pracovali s mapou a hledali jsme prameny největších řek - Vltavy, Labe, Moravy a Odry. Dále jsme mluvili o pojmech ústí, úmoří, povodí, přítoky řek, horní, střední a dolní tok apod. Také jsme narazili na rozdíl mezi jezerem a rybníkem, který snadno děti odhalily. Povídali jsme si i o tom, k čemu slouží přehrady. Při té příležitosti jsme narazili na problém povodní. Ukázali jsme si, jaký vliv má na povodně to, že se mění počasí - dlouhá období bez dešťů a poté hodně srážek. Abychom si lépe představili, jak vyschlá půda nedokáže pojmout náhlé přívaly vody, ukázaly jsme si jednoduchou ukázku pomocí suché houby (představovala vyschlou půdu), vody (déšť) a následně vlhké houby, která představovala půdu postupně zavlažovanou mírnými dešti.
Mimo to jsme také poslouchali Vltavu od Bedřicha Smetany a při poslechu jsme se zamýšleli, co nám hudba připomíná. Nakonec jsme četli úryvek z knihy Jak jsem potkal ryby od Oty Pavla. Naši malí rybáři nám k tomu podali odborný výklad o tom, kdy je vhodné chytat určitý druh ryb. :-)
Celý týden plný písemek a pokusů jsme zakončili úžasným pátkem, kdy jsme společnými silami spolu s dětmi z osmé třídy upekli skvělé "chlebánky". Chlebánky jsme si natřeli máslem a posolili, někteří si donesli i další dobroty - sýr, marmeládu apod. Musím děti moc pochválit, protože skvěle fungovali, řezali dřevo, připravovali těsto a všechno šlapalo jako hodinky. Myslím, že jsme si to všichni užili. Navíc naše pečení okořenil příchod Mikuláše a jeho družiny (skvěle připravení a maskovaní páťáci), kteří dětem nadělili pytlíčky s dobrotami, ovocem a pitíčkem. Třída Mikulášovi zazpívala anglickou písničku Hello, how are you?.
Jelikož začal Advent, tento týden jsme začali s otvíráním pytlíčků (našeho adventního kalednáře), které jsme připravovali na výtvarné výchově. V pytlíčcích se už objevilo několik dobrot, dopis od detektiva Vrány a další dobrovolný úkol - tentokrát z přírodovědy, dále dárek pro třídu od Klárky - story cubes a také lojové krmítko pro ptáčky, které jsme umístili na zahradu.
Začínáme trénovat na vánoční besídku, tak nám držte palce. :-)
Hezkou druhou adventní neděli Vám přeje,
Bára Kocianová